Wednesday, July 22, 2009

马青雪州第四十届代表大会,团长高祥威演词(六)


以民为本的政府行政架构

无论国阵中央政府或是民联州政府,朝向一个以人民乐天生活为主的行政改革是重要的。全球化和科技带来的快捷和短程效应,赢了大选执政也好,输了政权沦落为反对党也好,全方位的改变是必然的。青年人的思维环绕在公平、透明、效率、健康和实际的基础上。

青年人无法接受头痛医头、脚痛医脚的管理方式。以民为本不能被错误诠释,当人民投诉满街都是非法广告牌时,用金钱促使人民到街上拆广告,意外发生谁负责;当人民投诉满街是老鼠时,动用人民的钱奖励人民捉老鼠,这不是以民为本,这是利用人民提高本身政治本钱,转移人民不满,把痛交回给人民,老鼠最容易传染疾病,谁又将负起染病的责任。人民是老板,不是拆广告、捉老鼠工人,反而官员在冷气房摇脚。

Pentadbiran Berlandaskan Kepentingan Rakyat

Golongan pemuda tidak munasabah dengan mana-mana dasar atau corak pentadbiran yang simbolik tanpa asas. Kepentingan Rakyat perlu diutamakan. Golongan muda juga mengalu-alukan polisi yang konkrit, kita menolak sebarang tindakan yang pesong ataupun semata-matanya untuk menghiasi kelemahan yang sedia ada.

Pemuda MCA Selangor berasa ragu dengan langkah-langkah yang diambil oleh kerajaan pakatan di Selangor. Pakatan menghulurkan wang ringgit kepada rakyat untuk menjalani kerja-kerja menanggal iklan haram, tangkap tikus, mengapa dibayar? Mungkin kerja-kerja ini berisiko tinggi, iklan itu iklan Ah Long, tikus bawa penyakit, adakah ini sebaya dengan sahutan Rakyat adalah Taukeh Kerajaan. Kebelakangan ini dikeluarkan pula borang rasmi kerajaan bagi pendaftaran kontraktor yang memaksa pemohon mesti mendapat sokongan Ahli Parlimen atau ADUN Pakatan Rakyat Sahaja.

(演词全文陆续下载,一、二、三、四、五已下载。。。待续)

1 comment:

Unknown said...

哈哈!收回建在州政府地的体育设施,等着人民来租用,讲钱讲金,也是以民为本!