Sunday, July 5, 2009

马青雪州第四十届代表大会,团长高祥威演词(一)


思想领航,站在前线

马青是一个光明磊落的政治青年团,却无法站在光明磊落的高岗上。马青一路走来,说好不好,说坏不坏,多元种族、宗教、经济、行政、政策、党内外关系等影响了马青成绩。尤其马青雪州现今的处境,天无时、地不利、人少和。天黑带伞是定律、但今时的政治天空,天黑并非肯定下雨,带伞反而成了累赘。在这片变幻难测的土地上,唯有我们本身的思想、党同志的思想、人民的思想才能真正反映马青往后的航线和方向。我们没有逃避和倒闭的理由,站在最前段,坦然面对,继续扮演马青的先锋角色。

Gagah Gerak Berpandukan Pemikiran

Pemuda MCA Selangor terpaksa akur dengan pencapaian politik pada masa sekarang walaupun perjuangan telah merentasi hampir setengah abab. Hasil perjuangan banyak terpengaruh dengan fakta-fakta kemajmukan masyarakat, perbezaan agama, status ekonomi semasa, jentera pentadbiran kerajaan dan isu dalaman parti, khalayak masyarakat. Dalam keadaan yang serba kekurangan ini, hasrat dan semangat perjuangan mesti diperkasakan lagi. Buah pemikiran diri, pandangan ahli-ahli dan kehendak rakyat perlu diterapkan sebagai penunjuk arah dan aset perwatakan Pemuda MCA Selangor mulai sekarang. Kita tidak akan mengaku kalah kerana tidak ada sebab yang munasabah supaya kita mengaku kalah.

(演词全文将陆续上载)

1 comment:

dap vs pkr vs pas said...

mca u are now likely to speak out thier mind loudly. Is a good trend to let BN friends to know that there is no space to main-main and api-api on certain issue. Good try and mca u must do more in this aspect.

Actually, PR are not that good, PR-rulling states are in fact worsen than BN since they have chaired. What they only know is to talk-talk-talk without direction.

People should hv to think about turn over to BN for the next coming election.

Good Luck and Good Try MCA U.